YOUR LANGUAGE: NL | ENG

 
 

ARCHIEF

 
2015
 
Passage de la Baleine | Leeuwarden; Oude Lombardsteeg, 2015

Passage de la Baleine refereert aan de overdekte passages in Parijs. De ribben dienen als de bogen van de passage, maar tegelijkertijd vormen ze ook het skelet van een walvis. Het is een verwijzing naar de tijd waarin het oude zeekleigebied in Friesland door een grote zeearm in tweeën werd gedeeld en Leeuwarden een nederzetting was aan de Middelzee. Het geraamte van de walvis lijkt klem geraakt te zijn in de smalle steeg in het centrum van Leeuwarden. Maar de LED-verlichting die is opgenomen in het 60 meter lange skelet brengt het hele organische gevaarte weer in beweging.

Afm. 60 x 3.40 x 7.80m
Geparelstraald scheepsaluminium, multicolor LEDs en computer

Interviews

Kunstuur Avrotros, documentaire van Jeanne van der Horst (start 1:55) 17/4/2016>>
Plaatsing van de proefrib op locatie 24/8/2014>>
Interview omroep LEO (start 1:55) onhulling 27/8/2015>>
Interview GPTV onthulling 27/8/2015>>
Voorproefje van de documentaire van Jeanne van der Horst >>
 

 
Een dwaze zomer op Huize Frankendael | Zomeren op de buitenplaats | Amsterdam; Huize Frankendael, 2015

Swing

De hoog in de lucht schommelende dame is geïnspireerd op de schilderijen van de kunstenaars Watteau en Fragonard. De kleurtinten van de dikke laag iriserende folie van de jurk verandert afhankelijk van de kijkhoek telkens van kleur. De tentoonstelling in het park Frankendael in Amsterdam is de hele zomer te bezoeken tot en met 8 november.

Een dwaze zomer op Huize Frankendael | Zomeren op de buitenplaats toont site specific werk van de kunstenaars: Atelier van Lieshout, Inti Hernandez, Chikako Watanabe, Giny Vos, Job Koelewijn, Maze de Boer, Berend Strik en studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

De jurk van de schommelende dame is gemaakt in samenwerking met Niki Milioni.

Video van het werk Swing >>
Recensie Het Parool >>
 

 
2014
 
Possibility Plant | Groningen; De Belastingdienst en DUO, 2014

Op het voorplein bij de entree van het gebouw staat een grote stalen, zwarte doos, waar een golvend lijnenpatroon is uitgesneden. Wanneer je door de uitsneden naar binnen gluurt zie je een stelsel van buizen en cilinders, trappen en bruggetjes. De doos komt uit in de parkeergarage. Wanneer je er onderdoor loopt kan je er van onder in kijken. Dan zie je dat uit de buizen en cilinders licht lijkt te druipen op de vloer van de parkeergarage.

Ik wil laten zien dat er nog steeds sprake is van een grote machinerie die het allemaal aan de gang houdt. Een informatie-raffinaderij die zijn geheim niet zomaar prijs geeft. Door de kieren van de black box kun je een glimp opvangen van de processen die zich daar afspelen. Bij avond straalt uit de zwarte doos op het plein een geheimzinnig licht en geeft het de suggestie van een groot werkend brein.

afm. 4.30 x 4.30 x 4.30m
staal, aluminium, LEDs, micro-processor

 
2013
 
Light Gig | Rotterdam; LantarenVenster, 2013

Op een grote wand naast de ingang van LantarenVenster in Rotterdam zal in lichtlijnen een tekening van rennende paarden verschijnen. De paarden zijn nooit helemaal te zien, de haastige schets laat ze slechts fragmentarisch oplichten. Het werk refereert aan de rijke geschiedenis van de voorstelling van bewegende paarden: van de vroegste grottekeningen, via de fotoseries van Muybridge en de eerste cowboyfilms tot en met de felle lichtbeelden in het hedendaagse stadsbeeld. Het handschrift van de tekening is echter gebaseerd op de krassen in het celluloid van de vroege film.

Afm. 21 x 7.5 m
Hout, 300 witte LEDstrips van verschillende lengten met micro-processor

 
2012
 
Ruis | Viaduct Amstelveen; Keizer Karel Galerie (K2G), 2012

Op 22 december 2011 is het werk Ruis in de Keizer Karel Galerie, onder het viaduct van de A9 in Amstelveen, geopend. Aan twee kanten van de tunnel hangen in totaal 12 lichtpanelen (mupi’s) waarop ruis te zien is. Uit deze ruis komen beelden tevoorschijn, doordat de ruis een spel speelt met zichzelf (de game of life) waardoor er pixels verdwijnen (worden opgegeten) en weer tot leven komen (geboren worden). De beelden die hier uit opdoemen zijn bekende iconen uit de kunst.

 
190x 135 x 15 cm 
Plexiglas, kunststof, 2034 witte LEDs, 12 microprocessors
Met dank aan JCDecaux
 
Video on vimeo >>

 
The White Cube | Amsterdam; Nieuwezijds Armsteeg, 2012

Een kunstwerk voor een wooncomplex in een veelgebruikte donkere en verwaarloosde steeg, een favoriete plek van wildplassers in het centrum van Amsterdam. De titel van het werk “The White Cube” refereert aan een tentoonstellingszaal als witte kubus, een smetteloze, spierwitte ruimte waarin stilte, aandacht en eerbied heersen. The White Cube creëert een heldere, schone bijna sacrale plek in het hartje van de stad, een haast museale sfeer wordt er mee opgeroepen. In fijn geribbelde aluminiumplaat zijn iets verdiept een Een perspectivische tekening representeerd van museumzalen is in lichtlijnen in fijn geribbeld aluminium aangebracht. Een tekening, waarin ook bestaande ramen, deuren en brievenbussen een rol hebben gekregen en de illusie van driedimensionaliteit wekt.

Afm. 12 x 3.70 m
Aluminium, staal, gehard glas en LEDs

 

Interview
Avro Kunstuur | The White Cube
 

 
The Window of Your Eyes | Assen; Provinciehuis Drenthe, 2012

The Window of Your Eyes bestaat uit 200 boomstammetjes opgesteld tussen de bomen van het parkachtige landschap bij het Provinciehuis in Assen. De helft van de boomstammen is onderbroken door glazen buizen met daarin LEDs. De glazen buizen vormen samen een transparante schaal, een lichtende vorm waarin kleurschakeringen van de lucht zich lijken te weerspiegelen. Het licht roept afwisselend verschillende associaties op: een wervelwind, een wolk, mistnevel, de witte wieven of een sterrenhemel.
Het werk zoekt aansluiting bij de traditie van grote ingrepen in het landschap zoals die in de jaren zeventig door Robert Smithson werd gestart. Tegelijk verwijst de komvorm die in het werk lijkt te zweven naar de Balloër Kuil die op deze plek als voorhistorische plaats van samenkomst gefunctioneerd zou hebben.

 
Afm. 4 x 20 x 20 m 
200 boomstammen, 81 glazenbuizen, 772 multi-color LEDs, computer
 
Video van de opening >>
 

 
2011
 
Elektrowachter | Purmerend; Weidevenne, 2011

In de voegen van een in baksteen gemetseld Trafohuisje bewegen rondom het gehele gebouw in horizontale richting groene pulserende lichtlijnen die naar boven en beneden uitslaan. Het is een abstracte verbeelding van het begrip energie, maar het speelt er ook mee en maakt die energie tastbaar en concreet. Het driehoekige gebouw is in samenwerking met Roeleveld-Sikkes Architecten gerealiseerd.
 
Afm. (13 x 9 x 15) x 7m hoog
Bakstenen, staal, LEDs en computer

 
Round and Round | Amsterdam; KunstKapel Zuidas, 2011

Round and Round is een cinematografische licht-installatie die de vroegste filmbeelden met de eerste, grove beelden van de computer combineert en vertaalt in overgedimensioneerde pixels. De installatie speelt in op de bijzondere architectuur van de KunstKapel: een volledig ronde, doorlopende muur. Een constructie van 4096 LED-pixels voorziet de ruimte van een permanent verschuivend patroon van licht en donker. Doordat de pixels, aangestuurd door een computer, alle 256 grijswaarden kunnen tonen, ontstaan in het abstracte patroon van de grote pixels duidelijk herkenbare beelden. De ruimte is zo getransformeerd in een zoötroop, het eerste apparaat waarmee bewegende beelden tevoorschijn werden getoverd. Het licht komt alleen van de installatie en de bezoeker staat midden in het kunstwerk, omgeven door een voorstelling van fragmenten en flarden van de allereerste vorm van het bewegend beeld. Het gebruikte materiaal is afkomstig van o.a.: Eadweard Muybridge,de gebroeders  Lumière, Thomas Edison, Hans Richter, Oskar Fischinger, Busby Berkeley.
 
The making of Round and Round >>
 
Video of the opening >>
 
Afm. 20 x 20 x 4.20m, 360º panorama
Karton, kalkpapier, 4096 witte LEDs (pixels) en computer

 

 
Hope | Art Amsterdam; Cityscapes Gallery, 2011

Een bootje van licht dat dobbert op een zee van messingbuisjes in een nabeeld van het werk Miracle in Between gerealiseerd in Delhi, India. 
 
Afm. 36 x 51 x 30 cm
500 messing buisjes, 180 witte LEDs, hout

 

 
Cinema Today | Eindhoven; Glow Festival, etalage America Today, 2011

De etalage van de winkel van America Today is tijdelijk veranderd in een cinema van grove pixels. Beelden van de eerste bewegende film tonen simpele menselijke handelingen en alledaagse gebeurtenissen. De resolutie van het beeldscherm is laag, waardoor de afbeeldingen lijken te stammen uit het begin van het computertijdperk.
 
Afm. 3.20 m x 19 m
Karton, papier, 1536 witte LEDs en computer
 
Video on vimeo >>

 
2010
 
Zien zonder gezien te worden | Utrecht; Kromhout Kazerne, 2010

Op een 32 meter lange tribunewand worden door middel van 2624 witte LEDs lichtvlakken op de wand geprojecteerd. De lichtvlakken vormen de pixels van voorstellingen die gebaseerd zijn op de observatie instrumenten van het leger, zoals een radar, een warmtekijker of een zoeklicht. Het is een spel van licht en donker waar, uit bijvoorbeeld het beeld van een camouflagepatroon, een zwerm vogels opvliegt, of een bomenbos verandert in zebrastrepen en vanuit bewegende boomblaadjes langzaam een legervoertuig te voorschijn komt. De achterwand van de tribune van de appèlplaats is straks zichtbaar vanaf de Weg tot de Wetenschap.
 
Afm. 2 wanden van 16 x 3.5 m
164 aluminium buizen, 2624 witte LEDs, computer

 
2009
 
White Noise | Amsterdam; Alticom toren, 2009

Het handschrift van het heelal
 
Op 2 december is het werk White Noise voor de telecommunicatietoren op de Zuidas in Amsterdam met een oerknal geopend. Wanneer het donker wordt verschijnt op de toren een voortdurend veranderd beeld van planeten en sterren. Een twinkelend heelal waar meteorieten doorheen suizen en kleine explosies plaats vinden. Soms verschijnen er codes van letters en cijfers in dit universum als teken van menselijke communicatie.
 
Afm. 4 platforms, Ø 50 x 20 m 
Gegalvaniseerd staal, 1044 LED's, computer
 
Interview
 
Amsterdamse Straatkunstprijs
 

 
Kristalpaleis | Amsterdam; Elicium RAI, 2009

Bij de ingang van het Elicium van Benthemcrouwel, de nieuwbouw van de RAI Amsterdam, bevindt zich het werk Kristalpaleis. In een kubus, opgebouwd uit dunne aluminiumbuizen en witte leds, verschijnen herkenbare, ruimtelijke objecten. Een onophoudelijke stroom voorwerpen trekt voorbij: een stoel, een vaas, een huis, een bal. Ze tonen in al hun schittering hun verleidelijke kracht. Magisch en gewichtloos zweven de iconen van het moderne leven door de ruimte. Ze wentelen om hun as, stoten elkaar aan, verliezen hun vorm, krimpen ineen of vallen uit elkaar. Het net van fijne buizen creëert een doorzichtige structuur die als een kristal van ver de aandacht trekt.

Afm. 8 x 5 x 5 m
256 aluminiumbuizen, 4096 lichtpunten elk opgebouwd uit 6 witte LEDs, computer

 
Interview
 
Avro Kunstuur | 4Art, Avro, 2010, Interview met Valentijn Byvanck
 

 
New Face | Azelo; langs de snelweg A1 bij knooppunt Azelo, 2009

In het kader van de kunstmanifestatie IAMA1, georganiseerd door Kunstenlab Deventer, is het werk New Face geïnstalleerd langs de snelweg A1 bij knooppunt Azelo. Het werk bestaat uit een groot, halftransparant gespannen doek met daarop een geabstraheerde compositie van een landschap. Het is een assemblage van nieuwe en oude landschappen die in een grove pixels zijn samengevoegd. New Face was te zien van juni tot begin september 2009.
 
Afm. 8 x 16 m
Mesh banner

 
2008
 
Miracle in Between | New Dehli; Ramlila Ground, 2008

Het werk staat op een groot openbaar terrein, Ramlila Ground, tussen Old en New Delhi. De installatie bestaat uit een grid van vijfhonderd bamboestokken van verschillende lengte. Op een deel van de stokken zijn aan de bovenkant lampen aangebracht. Deze lichtpunten vormen samen een driedimensionale tekening van een boot. In een wisselend ritme neemt de lichtintensiteit van de lampen toe en weer af, waardoor de boot in beweging lijkt te zijn. 
 
Afm. 21.5 x 19 x 5 m
500 bamboestokken, 180 gloeilampen, DMX-mixer

 
Reizend Zand | Apeldoorn; Stationsplein, 2008

Over een grote glazen wand voor het station in Apeldoorn vindt door het aansturen LEDs een zandverstuiving plaats. Dat kan een heftige zandverstuiving zijn, maar het zand kan ook een tijdje stil liggen, of een klein beetje opstuiven waardoor er minimale patroonveranderingen in het landschap plaats vinden. Soms lijkt er een zacht briesje op te steken waardoor het zand opwaait en er een heel fijn laagje stuivend zand te zien is boven de bodem. Het stuivende zand kan prachtige patronen vormen, die steeds weer veranderen. Ook op grotere schaal verandert het landschap doordat de zandheuvels zich al stuivend geleidelijk verplaatsen. Het zand kan opgehoopt aan een kant liggen, een beeld dat ondersteund wordt door de komvorm van het plein. 

Afm. 100 x 4 m
Geëtst glas, 1.3 miljoen LEDs en computeraansturing
 
Interview
 
De Stentor - Giny Vos
 
Avro Kunstuur
 

 
Second Thought | Station Groningen CS; Stadsbalkon, 2008

Onder het stadsbalkon voor het station in Groningen hangt een sneeuwhuisje op z'n kop tegen het plafond. Elke paar minuten verschijnt het station als een kristalachtige lichtconstructie, om daarna in een wolk van lichtende sneeuwvlokken te verdwijnen en over te gaan in zijn eigen schaduw.
 
Second Thought is een reactie op de zichtbare spanning die is ontstaan tussen het nieuwe Stadsbalkon en het station. Het station toont zich als een sprookjesachtige voorstelling, maar de schaduw neemt als een dreigende vleermuis het beeld van het station keer op keer over. Zoals een sneeuwhuisje een souvenir kan zijn voor een herinnering aan een bepaalde plaats, zo is Second Thought een reflectie van de verandering op deze specifieke plek.
 
Afm. 3.00 x 2.00 x 1.35 m
Plexiglas, hout, LEDs
 
Interview
 
AVRO Kunstuur | Kunst van de Straat: Second Thought, Avro, 2009
 

 
Fright Light | Amsterdam; Galerie Jos Art, 2008

Een insect opgebouwd uit 80 looplampen liggend naast z’n sokkel op de grond.
 
Afm. 2.80 x 2 x 2 m
80 looplampen

 
2007
 
De Verlichte Kamer | Nijmegen; Limospark, 2007

In het Limospark staat een opengewerkt bouwwerk waarin wanneer de straatverlichting aangaat een lichtgevend zwevend interieur zichtbaar wordt. Het bouwsel is een restant van het officiershotel van het voorheen gesloten kazerneterrein. Door een deel van het oorspronkelijke gebouw te behouden door het los te zagen tijdens de sloop en door vervolgens muren en vloeren open te zagen gaan interieur en exterieur in elkaar over. Het object is open en gesloten, het is bewoond en onbewoond, het is een teken voor de openlegging van het terrein en tevens een reflectie op ideeën over privégebied en openbare ruimte.
 
Gerealiseerd in samenwerking met BartJan Hooft
Afm. 6.5 x 7 x 8.5 M
Baksteen, beton, staal, LED-installatie
 
Klik hier voor meer over het project  >>

 
2006
 
Lokroep-the painted chat | Amsterdam; Stadskantoor Westpoortbeheer, 2006

Over de gehele gevel van het Stadskantoor Westpoortbeheer  zijn 6.500 witte LED’s aangebracht. Door het uitschakelen van een aantal LED’s verschijnen er uitsparingen die steeds veranderende woorden vormen. Het zijn woorden die een associatieve verbinding hebben met het gebied. Zo kan het zijn dat er ineens in grote letters ‘Wild West’ of ‘Zoutwerk’ op de gevel staat te lezen. Het werk is ook zichtbaar vanaf het spoor.
 
Afm. 76 x 6.5 m, 
Witte LED’s, computer
 
Interview
 
Avro Kunstuur
 

 
Körper in Körper | Amsterdam; SportPlaza, 2006

Een bewegende lichtvlek tast als een zaklantaarn de wanden en het plafond in een zwembad af. Soms staat het zoeklicht trillend stil, het wordt groter, dan weer kleiner, versnelt en vertraagt, verdwijnt en duikt op een andere plaats weer op. Tegelijkertijd verschijnen er op verschillende plekken in het zwembad 3-dimensionale projecties van bruggen, constructies uit science fictionfilms en andere silhouetten. Beelden uit onze hedendaagse mythologie doemen op en verdwijnen weer.
 
Afm. 6 x 25 m2, 
Fibers, hout, witte LED’s, computer

 
Zonneschat | Den Haag; Hoofdkantoor Shell, 2006

De 7 meter hoge zware kluisdeur in de entreehal van het hoofdkantoor van Shell gaat af en toe met een klik open, waardoor er door een kiertje een fel, sidderend licht naar buiten stroomt. De kluis is de bewaarder van de opgeslagen energie van de zon. Naast de deur hangt een digitaal cijferpaneel waarop de immense tijdsdimensie van de zon valt af te lezen. Wanneer de opbrengst van de zon hoger is dan het verbruik gaat de deur open. In het werk is 24 minuten een fictieve dag van 24 uur wat betekent dat de kluisdeur afhankelijk van de opbrengst binnen 24 minuten een paar minuten open gaat.
 
Afm. 7 x 3 m
Koper, LEDs, microcontroller

 
2004
 
Zwart Licht | Deventer; Kunstenlab, 2004

De volledig van de buitenwereld afgeschermde tentoonstellingszaal van het Kunstenlab is getransformeerd in een helverlicht laboratorium. In de ruimte klinkt het hinderlijke 50 herz geluid dat lampen soms maken, met daardoor heen vage kloppende en bonkende klanken. Op de achtergrond is ook het straatgeluid duidelijk hoorbaar. Als de overvloed aan lichten begint te dimmen, trekt er een schaduw over de vloer en valt er een plotselinge, zware stilte over de ruimte.
 
Afm. 3.5 x 18 x 16 m
340 lampen, lichtcomputer, geluidsinstallatie met 6 boxen

 

 
2003
 
Spacesaver | Utrecht; Hogeschool Domstad, 2003

Een ruimtelijke "screensaver": een "Spacesaver", van dunne buizen, die vollopen in de kleuren wit, rood, geel, blauw en groen in steeds andere patronen zoals een bestaande "screensaver" van Microsoft. Het is een tekening in de ruimte van ongeveer een kilometer lengte, die voor een groot deel zelfdragend is. Het pauzebeeld van de computer is letterlijk omgezet naar de kantine, de plek waar gepauzeerd wordt. De lijnen komen vanuit het plafond en de muren de ruimte in. De buizen lopen vol in verschillende snelheden en ritmen, treffen elkaar en blijven soms voor enkele minuten in een bepaalde vorm staan. Het transporteren van een informatie-stroom: het netwerk.
 
Afm. 13 x 8 x 19 m

Lichtbuis 5.5mm dik, computer

 
Oost West Thuis Best | Woerden; Winkelcentrum Snel en Polanen, 2003

In een nieuwbouwplek, het winkelcentrum Snel en Polanen heb ik een soort thuis gecreëerd door het aanbrengen van bestaande en door mijzelf bedachte volkswijsheden over kopen, winkelen en hebzucht. De spreuken zijn in neon schrijfletters uitgevoerd en aangebracht in het trottoir van het winkelcentrum. De teksten liggen in opvallende sterk uitvergrote leestekens zoals een komma, een ‘tussenhaakjes’ teken en een liggend streepje. De leestekens liggen als een sieraad in de straat. Spreuken als: Duur is altijd mooi en Wat is uw boodschap?

7 tekens van 1 tot 3 m
Staal, neon, matglas

 
2002
 
Le Poème Electronique 2 | Amsterdam; Breitnertoren, hoofdkantoor Philips, 2002

Een spiegelwand voor de centrale hal van de Breitnertoren, het nieuwe Philips hoofdkantoor in Amsterdam, waarop teksten in verschillende afmetingen verschijnen, zoals in een beeldverhaal; beeldpoëzie. De teksten vormen een vertelling; de wereld die zich in het gebouw afspeelt, gecombineerd met kunstteksten, citaten, poëzie, woorden uit vergaderingen bij Philips, beurskoersen, vergaderingtijden en het menu van de dag. Zo ontstaan combinaties en associaties. De poëzie ligt in de teksten zelf, maar ook in het ritme en in de wijze waarop de teksten verschijnen. Zonder tekst toont het zich als een gewone spiegelwand die refereert aan de spiegelzaal van Versailles.
 
Afm. 10.5 x 3.6 m
Spiegels, LED's, computer

 
2001
 
Sjoert Daor | Tilburg; Stadskantoor, 2001

Op de gehele glaswand van het Stadskantoor met een aantal ramen als uitlopers, zijn glasheldere transparante kleurfolies in rood, groen, blauw, oranje en grijs aangebracht, waar teksten uit gesneden zijn. De inhoud van teksten heeft betrekking op de activiteiten in het gebouw, en zijn een ‘state of mind’: flarden van gesprekken, de opsomming van geboortenamen, een gedicht, een uitroep, een verhaal. Deze raamvertellingen zijn zowel gericht op de wachtende bezoekers binnen, als de toevallige passanten buiten, waardoor teksten en gespiegelde teksten door elkaar heen kunnen staan.
 
22 ramen van 300 x 400 cm
Transparante folie in rood, groen, blauw, oranje en 3 grijstinten

 
Lost and found | Amsterdam; Hortus tunnel, 2001

Lost and Found consists of 20 selected stills from staged film clips filmed at a station. They show people saying goodbye, waiting, or being reunited. The stills have a latent emotional charge. Their format is adapted to the format of the Hortus showcases and they are backlit.
 
With Rob Jongbloed
Dim. 20 billboards: 80 x 215 cm
Prints on paper, noise, TL tubes

 
2000
 
Lust for life | Leiden; Museum Naturalis, 2000

Als door een microscoop kijkend naar een druppelwater, bewegen er organismen over de liftschacht van het Museum Naturalis in Leiden. Organismen die, tegen elkaar botsen, vermenigvuldigen, groeien, uit elkaar gaan, klonen en elkaar achtervolgen. De één beweegt zich langzaam, stapsgewijs, of juist snel, de andere trilt alleen maar. Soorten sterven uit of nemen in populatie toe. Door bestudering van een druppel water zijn verschillende organismen op vorm en gedragspatroon geselecteerd. De organismen kregen tevens een karakter toegedicht, waardoor de uiteindelijke choreografie op dialoog is geschreven in een speciaal hiervoor ontwikkeld computerprogramma.

Gebeurtenissen en bewegingen van bovenaf gezien op een groot plein, zoals het San Marcoplein in Venetië. De organismen bewegen in een geabstraheerde vorm van het Victoriameer over de schacht, als een kluit bacteriën of een schimmel op een boomschors. Overdag is het rondom het museum en vanuit de trein te zien en 's avonds ook vanuit de stad Leiden.
 
Afm. 8.5 x 8.5 x 0.02 m
100.000 LED's in rood, groen, geel en blauw, kunststof, aluminium, besturingscomputer
 
Interview
 
Avro Kunstblik | atelierbezoek met Liesbeth Brandt Corstius, Avro, 1999
 

 
Another Red Letter Day | Apeldoorn; Kunst en Bedrijf, Scholengemeenschap Sprengeloo, 2000

Acht verschillende geometrische vormen verspreid over de gebouwen van een school. Elke transparante vorm bevat een printplaat met LED’s. In een ritmisch spel lichten en doven hier drie letter-vormige woorden uit op. Korte uitroepen, kreten reagerend op elkaar als instrumenten in orkest of uitroepen van een theaterstuk. Opdoemend als tekstballonnetjes uit het gebouw, als een gebouw met gedachten. Daarnaast beweegt er op bepaalde tijden van rechts naar links een tekst over de acht vormen, om je bij de les te houden.
 
Afm. 85x85x85cm x 8
Groen/transparant perspex, LEDpanelen, computer

 
1999
 
What Are Words Worth | IJsselstein; Kunst en Bedrijf, Calscollege, 1999

Tien dikke 'woordenboeken' in de schappen van de boekenkasten in de mediatheek. In aluminium gegoten, met opdruk en het reliëf van een antiek What Are Words Worthorigineel, met in de rug een LED-paneel gemonteerd in meebollende rode plexiglas. De boeken zijn dragers van het ALFABET dat in vlakvullende kapitalen voortrolt om ‘at random’ stil te staan bij een willekeurige letter. Hieruit ontwikkelt zich een woord, waarna deze verder wordt uitgebreid met reeksen associatiewoorden, in achtregelige blokjes. De woorden-reeksen worden ook weer onderbroken door mededelingen, verwarringen, dichtregels of boodschappen. Er loopt een heel netwerk aan taal voorbij, alles lijkt met alles in verbinding te staan. Het katalyseert het wezen van de bibliotheek waar al zoekende verbanden worden gelegd en kennis wordt vergaard.
 
Afm. 8x29x23cm x 10
Aluminium, LED-displays, computer, plexiglas

 
1998
 
Poetry Garden | Alphen aan den Rijn; Zwembad de Hoorn, 1998

Voor een zwembad liggen hoge golven van gras met daarin keien met digitale displays. Op de displays doemen teksten op die weer verdwijnen. Golven van gras waarin grote keien liggen met daarin digitale displays, waarop teksten opdoemen en weer langzaam verdwijnen. Gelijk aan het bewegend licht van een baken, verschijnt er langzaam uit het niets opkomend een poëtische zin, een mijmering en/of graffiti-achtige kreet: ‘ahoy – ahoy’, 'hoe verder men keek, hoe groter het leek'. Zoals er op zee iets kan opduiken of oplichten en weer verdwijnt. De verhouding en maat van de golven is zo dat ze uitnodigen om er in plaatst te nemen.
 
Afm. 11 x 19 x 0.85 m
Aarde, gras, granietkeien, LED-displays

 
1997
 
Castle for Mike | Brooklyn Heights promenade, New York; Galerie Oele, 1997

Met het invallen de duisternis worden vanaf Brooklyn Heights Promenade in New York de contouren van een middeleeuwse burcht zichtbaar. De vorm ontstaat door het gericht inschakelen van de verlichting van 23 wolkenkrabbers op Manhattan. De wachttorens, transen en kantelen, die zich in het water van de East River weerspiegelen, vormen op deze manier een even monumentaal als vluchtig droombeeld.
 
Afm. 90 x 130 cm
Bewerkte foto, oplage van 10

 
Bolletje | Amsterdam; Galerie Oele, 1997

Op het venstertje verspringen met korte tussenpozen rode digitale letters. Achterelkaar gelezen leveren de lettercombinaties woorden op: eigenschappen en associaties van de hersenen. De eigenschappen als 'creativiteit', 'tallgevoel' en 'humor' worden respectievelijk geassocieerd met 'Picasso', 'Poezie' en de 'Mono Lisa'; begrippen uit de beeldende kunst. Er bevinden zich 60 eigenschappen met hun associaties in het Bolletje.
 
Afm. Ø 12 x 6 cm
Geborsteld staal, LED

 
Time and Time Again 2 | Amsterdam; Galerie Oele, 1997

Van de twee digitale klokjes geeft één de tijd aan, terwijl op de ander dezelfde tijd in spiegelbeeld staat aangegeven. Vanaf het moment dat beide klokken gelijk staan, een gebeurtenis die acht keer per etmaal plaatsvindt, geeft de spiegelbeeld-klok tijdelijk de correcte tijd weer en vice versa. Op elk heel uur bewegen er, van rechts naar links geprogrammeerde teksten over de klokken, die te maken hebben met de begrippen: tijd en kunst. Sommige letters van deze teksten zijn identiek aan de gespiegelde dan wel originele digitale cijfers.
 
Afm. 48 x 4 x 2 cm
Vernikkeld staal, LED displays, editie van 12
 
Download nu de Time and Time Again screensaver!

 
The things that dreams are made of | Amsterdam; Galerie Oele, 1997

Op de blanke houten tafel, stoel en boekenkast staan amorfe vormen en rijtjes LED-displays met letters die samen woorden vormen. Onophoudelijk maar in verschillend tempo veranderen deze woorden, door een letter te vervangen door een andere. De veranderingen zijn associatief tot stand gekomen en hebben een dichterlijke relatie met de zwarte vormen. Op onvoorziene momenten wordt deze poëtische en experimentele staat verstoord door woorden zoals GELD, TIJD, LIEFDE, die van rechts naar links over de LED-displays lopen.

 
As seen on television | Amsterdam; Galerie Oele, 1997

Een spiegel gevat in een klassieke lijst, waarop door middel van LED-displays ondertitels uit films verschijnen. De tekst verschijnt als men voor de spiegel gaat staan.
 
Afm. 110 x 80 x 3 cm 
Spiegel, LED displays
 

 
1996
 
Here's looking at you | Kopenhagen; City Space Culturele Hoofdstad, 1996

Het station; bij uitstek de plek waar mensen elkaar ontmoeten of afscheid nemen. Op het perron staan twee rijen rode zuilen, die elke een letter van de woorden LOST and FOUND dragen. Onder elke letter draaien video's. Korte, op het station opgenomen films van de kleine drama's die zich daar afspelen. Als een voyeur, kan men door een telescoop naar deze scènes kijken, onder begeleiding van filmmuziek, gezongen door amateurs.
 
9 kiosks of Ø 1 x 2 m
staal, hout, 9 monitors, 9 telescopes

 
Gate of Paradise | Leek; Kunst en Bedrijf, Nienoordcollege, 1996

Een entreepoort, twee doorzichtige 'deuren' opgebouwd uit glazen bouwstenen, bestemd voor een middelbare school. In de deuren is om de andere glazenbouwsteen een digitale display tegen binnenkant geplaatst, waarbij de vele elektriciteitsdraadjes waarmee de led-displays met elkaar verbonden zijn een visuele rol spelen. Op de displays verschijnen ogenschijnlijk willekeurige letters, die na enkele minuten met elkaar een tekst vormen die horizontaal of verticaal of diagonaal te lezen is, deze blijft ook weer een willekeurig aantal minuten staan. Kreten en zinnen als 'denk zelf', 'kijk om je heen', 'morgen ga ik het maken'. Als taken voor de leerlingen, zoals kerkdeuren die voor gelovigen illustreren. Als het hek sluit blijft er een tekst voor de nacht staan en worden de deuren van binnen uit blauw verlicht.
 
Afm. 3.5 x 0.66 x 2.35 m
Glazen bouwstenen, aluminium, LED displays, computer

 
1995
 
Killroy was here | Amsterdam; Zuiderbad, 1995

Zeven (kap)spiegels verdeeld over 17 badhokjes, in elke spiegel bevinden zich digitale displays, waarmee horizontaal, diagonaal, of nog schuiner een tekst (digitale graffiti) op de spiegel kan verschijnen. Soms een lange dichtregel en een andere keer een enkel woord, dat aan- en uitknippert. Zonder tekst is de spiegel een gewone spiegel. Elk hokje had een eigen sfeer, andere teksten, in totaal waren er 60 teksten en kreten geprogrammeerd: 'knuffel', 'poëzie is het onzichtbare laten verschijnen', 'beauty', 'hello', 'kusjes', 'mooi wel', 'mooi niet', 'elvis is alive', 'stress', 'veel sex', 'is slecht voor je ogen'.
 
Afm. 27 x 19.5 x 3.5 cm
7 spiegels, LED displays

 
1994
 
De bovenkamer | Den Haag; Algemeen Rijksarchief, 1994

De thematiek van 'De Bovenkamer'-opslag en verwerking van gegevens- is onder meer ingegeven door de ruimte waar dit werk voor het eerst werd getoond: een kelder. De installatie bestaat uit vijf identieke archiefkasten die aaneen geschreven op metalen rails staan. Tussen de derde en de vierde kast is een smalle gang uitgespaard, waardoor een gedeelte van de inhoud te zien is. Elk van de in totaal 120 zichtbare archiefdozen is voorzien van een venstertje waarop met korte tussenpozen rode digitale letters verspringen. Terwijl alle venstertjes aan bod komen, is er voortdurend een aantal van acht dat op deze manier een reeks letters produceert. Achter elkaar gelezen leveren de lettercombinaties woorden op: associaties, gebaseerd op de functies van verschillende gebieden in de hersenen. Een installatie waaruit het geluid van een functionerend hersenstelstel klinkt, versterkt de suggestie van een zicht op de onderling communicerende hemisferen van het menselijk brein.
 
Afm. 180 x 180 x 400 cm
hout, karton, aluminium en LED-displays
 
Eigendom van: Algemeen Rijksarchief Den Haag
Mede mogelijk gemaakt door:
Prins Bernhard Foundation Amsterdam

 
1993
 
In the company of... | Arnhem; , 1993

In mijn opdracht hebben zeven klassieke beeldhouwers ieder een portretkop van mij gemaakt. In de sokkels van de portretkoppen zijn geluidsbandjes gemonteerd, door een druk op de knop krijgt de toeschouwer een verhaal (een gedachte/mening) te horen. Bij ieder portret een commentaar, gesproken door verschillende personen.

 
Time and Time Again | Winschoten; Winschoter Dollard College, 1993

Op de symmetrische gevel van het Winschoter Dollard College zijn aan weerszijden twee grote digitale klokken aangebracht. Voortdurend geeft één ervan de juiste tijd aan, terwijl op de ander dezelfde tijd in spiegelbeeld staat aangegeven. Vanaf het moment dat beide klokken gelijk staan, een gebeurtenis die acht keer per etmaal plaatsvindt, geeft de spiegelbeeld-klok tijdelijk de correcte tijd weer en vice versa. Om het lesuur bewegen er, van rechts naar links geprogrammeerde teksten over de klokken die te maken hebben met de begrippen 'school' en 'tijd'. Sommige letters van deze teksten zijn identiek aan de gespiegelde dan wel originele digitale cijfers. Een trapeziumvormige plaat, beneden op het schoolplein, weerkaatst de cijfers van een van de klokken in verticale richting. Op het terrein bevinden zich bovendien acht kubusvormige zitelementen, waarvan er een recht tegenover het trapezium geplaatst is. In het oppervlak van deze plaat is een wetenschappelijke definitie van tijd gegraveerd.
 
Afm. 1.5 x 2.75 x 0.04 m
Staal, LED displays, computer

 
1991
 
Grensscène | Beuningen; Samen met Rob Jongbloed, De Gang – De Tuin, 1991

A replica of the border marker at the point where three countries meet, moved to Beuningen.
 
Dim. 3.5 x 0.7 x 2.5 m
Concrete, aluminium, Das modelling clay, gold leaf

 
1990
 
Seasonal flowers | Tokio; Tokyo Biënnale Metropolitan Art Museum en Municîpal Art Museum, 1990

Het gegeven; een standaard kist van 170x140x200 cm, voor elke deelnemende kunstenaar aan de Biënnale van Tokyo. Een uitstalkast waarin op de linker leeskrant de tekst 'a case of beauty' loopt en op de rechter deze in spiegelbeeld voorbij komt.
 
Afm. 1.7 x 1.4 x 2 m
Hout, metaal, beauty-cases, folie en 2 leeskranten

 
1989
 
Bien trouvé | Arnhem; Museum voor Moderne Kunst, 1989

In het midden van een koepel van het Museum voor Moderne Kunst in Arhmen zitten vijf realisten, rondom een te grote en te hoog op de poten staande ronde tafel. De realisten, bestaande uit de zelfportretten van Carel Willink, Charlie Toorop, Edgar Fernhout, Chris Lebeau en Dick Ket (een keuze uit de collectie van het museum) gaan op de vijf monitoren, onder flarden van een stemmend orkest en geroezemoes van een gesprek, langzaam over in hun eigen spiegelbeeld. De spiegeling vindt als je deelneemt op vele manieren plaats, tot in het glimmend tafelblad toe.
 
Afm. 4.3 x 4.3 x 2 m
Metaal, hout en videomonitoren
 
Collectie: Museum voor Moderne Kunst in Arnhem

 
Euere Gunst Unser Streben | Berlijn; A-dam/Berlijn west/DDR/Madrid Bahnhof Westend, 1989

Drie grote pluche-honden hebben de menselijke maat en verschillen onderling in kleur en in details. Ze reizen rond door Europa en doen o.a. Berlijn, Madrid en Amsterdam aan. Een attractie met de première in een glasdoorgang van een oud stationsgebouw in Berlijn, waar een cirkel van autobanen op dezelfde hoogte omheen ligt. (foto's tonen de honden in de Aula v.d. Rijksacademie)
 
Afm. 0.85 x 0.85 x 2.15 m (3x)
Frame, vulling en pluche

 
1988
 
12 sculpturen met bewaking | Schiedam; Stedelijk Museum, 1988

Een beeld voor de suppoost
 
Dit project, ontwikkeld voor het Stedelijk Museum te Schiedam omvat het gehele museum. Op de bestaande bewakingsmonitoren, opgesteld in de hal van het museum, ontstaan door grote tot zeer grote houten sculpturen, neergelegd en opgericht in de museumzalen het woord 'watch'. De letters doen 2 dimensionaal veronderstellen, maar zijn bij nadere beschouwing 3 dimensionaal. De afmetingen van de sculpturen verschillen enorm van elkaar. Het Stedelijk Museum Schiedam is een bewuste keuze geweest; omdat dit museum wat architectuur en bewakingssysteem betreft voldeed aan het concept. De openings-handeling werd verricht door 12 suppoosten uit verschillende musea.
 
Variabele afmetingen (12x)
Hout, beveiligingscamera's, monitoren

 
Nature Morte | Amsterdam; Galerie René Coelho, 1988

Een dierentuinkooi met daarin een monitor, het monitorbeeld wordt gevormd door een close-up van een pulserende zebraflank. Buiten de kooi hangt een opgezette zebrakop.
 
Afm. 3 x 3 x 2 m
staal, monitor, zebra's hoofd
 
Eigendom: Rijksdienst Beeldende Kunst

 
1986
 
Wildebeest | 'Aorta' Amsterdam; 'De aanloop', 1986

Een savanne in de vorm van een pels, nagebouwd van zand en miniatuur bomen, hierop bevindt zich een kudde van 47 speelgoed gnoes, die zijn opgesteld alsof zij over de savanne draven. Achter hen ongeveer in het midden op de pels staat een monitor, hierop in onder het geluid van donderde hoeven een vluchtende kudde gnoes te zien. Boven dit geluid het geronk van een vliegtuig, dat de gnoes al duikend achtervolgt. Af en toe weerklinkt een schot.
 
Afm. 2.5 x 1.75 m
Zand, plastic gnoes, boetseerklei

 
1985
 
Work to do | Rotterdam; Marconiplein, 1985

Op de drie torenflats van het Europoint complex aan het Marconiplein Rotterdam ontstaat door middel van het aan- en uitschakelen van de verlichting de tekst 'work to do'. De tekst komt naarmate met donker wordt op en is door de gunstige ligging op grote afstand te lezen.
 
3 appartement flats, 21 verdiepingen hoog
Landbouw plastic zeilen, kantoorverlichting

 
1984
 
Golden Years | Delft; ZWN lerarenopleiding, 1984

Een Amerikaanse auto wordt d.m.v. een dia geprojecteerd. De bewegende delen zijn vervangen door monitoren, de draaiende wielen en ik zelf (met wapperende haren) achter het stuur zijn de monitorbeelden. Het geluid is van de rijdende auto zelf en het omringende verkeer, met David Bowie's Golden Years op de radio.
 
Als in een droom, wanneer het licht aan gaat stopt de projectie en de monitorbeelden, alles blijkt een illusie en er blijft een witte plaat van 6.80 m. lang in de vorm van een Amerikaanse auto over.
 
Afm. 7 x 1.5 x 0.06 m
hardboard, 3 monitoren, diaprojector

 
Giovanni Arnolfini en zijn jonge vrouw | Delft; ZWN lerarenopleiding, 1984

De schilder van Eyck heeft in 1434 zichzelf als getuige van het huwelijk geschilderd in de spiegel van het schilderij. De spiegel is vervangen door een monitor, die verbonden is met een niet direct zichtbare camera. De toeschouwer ziet zichzelf in de spiegel en is getuige, zoals hij door de huidige media overal getuige van kan zijn.

Afm. 100 x 135 x 2 cm
Monitor, camera, print op canvas

 






© GINY VOS - . Alle rechten voorbehouden.